Teknologia mullistaa terveydenhuollon – iskulause, jota ei ole vielä kuultu läheskään tarpeeksi

”Terveydenhuollon tarkoitus on pidentää ikää ja estää sairauksia. Ideaalimaailmassa terveydenhuolto poistaisi lääkäreiden tarpeen kokonaan.” Britanniassa syntyneen ja Yhdysvalloissa Mayo Clinicin, yhden maailman tunnetuimmista sairaaloista, perustaneen William W. Mayon vuonna 1920-luvulla lausumat sanat ovat yhä ajankohtaiset. Sadassa vuodessa terveydenhuolto on kehittynyt valtavasti ja lääkärit pystyvät antamaan yhä parempaa hoitoa yhä moninaisempiin sairauksiin. Järjestelmän perimmäisen tavoitteen tulisi kuitenkin olla terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen niin, että tarve terveydenhuollolle vähenee, ei kasva. Mayo ei ehkä aikanaan osannut vielä ennustaa kehityksen vaiheita, mutta viimeiset vuosikymmenet on puhuttu jopa kyllästymiseen asti siitä, miten uusi teknologia ja tietotekniikka mullistavat terveydenhuollon.

Uusia innovaatioita onkin syntynyt valtavasti. Esimerkiksi potilastietojärjestelmät ovat ottaneet merkittäviä askeleita, kun potilasmuistiinpanojen digitaalisesta arkistoinnista on siirrytty kohti älykkäitä järjestelmiä, jotka tukevat kliinistä työtä eri terveydenhuollon tasot yhdistäen. Se mahdollistaa esimerkiksi hoitosuunnitelman yhtenäistämisen erikoissairaanhoidossa ja perusterveydenhuollossa.

Todellinen mullistus on kuitenkin vielä näkemättä. Esimerkiksi robottiavusteinen kirurgia tulee parantamaan leikkaushoidon vaikuttavuutta ja laatua. Tekniikka ei tule koskaan tekemään lääkäreitä, sairaanhoitajia tai muuta ihmistyötä tarpeettomaksi terveydenhuollossa, mutta se muuttaa tehtävää työtä ja suuntaa sitä enemmän siihen, missä ihmiset ovat parhaimmillaan – toisten ihmisten kohtaamiseen.

Potilaiden valmius ottaa vastaan uutta digitaalista terveydenhuoltoa saattaa yllättää. Accenturen tuoreen selvityksen mukaan suomalaiset kaikissa ikäluokissa suosivat terveyspalveluiden tarjoajaa, joka hyödyntää digitaalisia palveluita. Erityisesti nuoret aikuiset ovat erittäin kiinnostuneita käyttämään esimerkiksi etäyhteyttä saavuttaakseen lääkärin tai hoitajan joustavammin. Kiinnostus virtuaalisia palveluita kohtaan on erityisen suurta niiden joukossa, jotka tarvitsevat runsaasti terveyspalveluita. Ihmiset, jotka ovat paljon tekemisissä terveyspalveluiden kanssa, ymmärtävät, kuinka uusi teknologia voi parantaa heidän kokemustaan potilaana ja tehostaa heidän saamansa hoidon vaikutusta.

Helsingissä järjestetään 11.–13. kesäkuuta HIMSS (Healthcare Information and Management Systems Society) -konferenssi. Konferenssi tarjoaa kaikille suomalaisen terveydenhuollon kehittämisestä kiinnostuneille ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä, missä terveydenhuollon teknologinen kehitys kulkee vuonna 2019 ja mitä on odotettavissa tulevaisuudessa. HIMSS kerää kokoon koko maailman lääketieteellisiä huippuosaajia, teknologisen kehityksen uranuurtajia sekä terveydenhuollon kehittämisen avainhenkilöitä.

Accenture on mukana konferenssissa, koska haluamme kulkea terveydenhuollon asiakkaidemme kanssa kehityksen aallonharjalla ja hyödyntää siitä ne osa-alueet, jotka tarjoavat lisäarvoa ja lopulta lisäävät ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Konferenssissa osallistumme erityisesti tekoälyn potentiaaliin liittyviin keskusteluihin.

Olet erittäin tervetullut tapaamaan meitä Accenturen esittelytilaan (Messukeskus, huone 202)! Järjestämme esittelytilassa lukuisia mielenkiintoisia demoja ja esityksiä tekoälyratkaisuistamme muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon integroidussa virtuaaliohjauksessa, vanhustenhuollon virtuaaliassistentista sekä virtuaalista todellisuutta hyödyntävästä ratkaisusta, joka tukee ammattilaisten vuorovaikutus- ja päätöksentekotaitoja.