Lainsäädännön paikka paikan päälle

Sote-alan kilpailuolosuhteita halutaan muokata lainsäädännöllä. Työ- ja elinkeinoministeriön kilpailusääntöjä arvioineen työryhmän raportti on nyt lausuntokierroksella 25. elokuuta saakka. Sote-alan yrityskaupat halutaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston arvioinnin alle, jotta ala ei keskity liikaa.

Yksityisen puolen pääedunvalvojat HAL ja LPY ehtivät torpata yrityskauppaseulan jo valiokuntavaiheessa toukokuussa. Suomen Yrittäjätsen sijaan kannatti kauppojen läpivalaisua. Yrityskauppojen ilmoitusvelvollisuudesta oli tarkoitus tulla määräaikainen, mutta nyt näyttää, että muutamalla reunaehdolla rajattu ilmoitusvelvollisuus olisi jatkossa pysyvä. Ensi vuoden budjetissakin on osoitettu KKV:n kilpailuvalvonnalle lisää henkilötyövuosia.

Sote-matka läpi valiokuntien galaksien on kestänyt niin kauan, että suuret yritykset näyttäytyvät valtiolle jo Kuolemantähden kokoisina möhkäleinä, joita vastaan pitää taistella piskuisilla lainsäädännön laivueilla.

Yrityskauppojen syynäämisen ohella vielä päälleliimatumman näköinen on esitysluonnos pienten elinkeinonharjoittajien suojaamisesta sosiaali- ja terveysalan markkinoilla. Valinnanvapauslain esityksestä tuli keväällä ilmeisesti niin pahasti suuria suosiva, että pienten aseman turvaamiseksi pitää laatia kilpailulakiin erillinen luku, jossa kielletään toimintaa vaikeuttavat kohtuuttomat sopimusehdot. Laissa puhutaan kuitenkin vain elinkeinonharjoittajien välisistä sopimuksista. Julkinen toimija ei ole elinkeinonharjoittaja, varsinkaan nyt, kun yhtiöittäminen meni nurin.

Esimerkiksi Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeiluun olisi kuulemma tullut lisääkin paikallisia yrittäjiä, mutta HUS ei myynyt (pääosin hankintalakiin vedoten) näille laboratorio- tai röntgenpalveluja. Jos kilpailulakiin lisättävässä luvussa ei puhuta mitään julkisista toimijoista, lakiesitys on sitä myöten torso.

Olisiko syksyllä mahdollista tehdä sellainen – varsinkin pienien tuottajien asemaa vahvistava valinnanvapauslaki – jota ei tarvitsisi enää täydentää yritysten välistä kilpailuasetelmaa rajaavalla erillisillä lailla? Tällä menolla sote-alan toiminnan lainsäädäntö on kuin paikkaa paikan päälle, mutta silti päivä paistaa jostain läpi.