Missä yritysten Twitter-näkyvyys?

Tällä viikolla Hoiva&Terveys on analysoinut yhteisöpalvelu Twitterissa käytävää keskustelua #sote-tunnisteen ympärillä. Analyysit ovat tuoneet esiin ketkä ovat aktiivisimpia keskustelijoita, ketkä saavat viesteilleen eniten suosiota ja uudelleentwiittauksia sekä sen, ketkä keskustelevat keskenään.

Yllättävää tai ei sote-uudistuksen vetäjä Tuomas Pöysti on #sote-keskustelun ytimessä. Pöysti on kertonut uudistuksen valmistelun etenemisestä aktiivisesti ja hänellä on yli 2 700 seuraajaa. Sote-tunnisteella käytävä keskustelu pyörii vahvasti Pöystin ja virkamiesporukan ympärillä. Sote-keskustelussa näyttävät twiittaavan aktiivisimmin virkamiehet, järjestöjen edustajat ja lobbarit. Kumpaa heillä on eniten – aikaa vai asiaa?

Analyysin mukaan kuitenkin yksi on joukosta poissa: sote-alan yritykset. Tarkasteluun valittiin käyttäjiä, jotka twiittavat aktiivisesti #sote-tunnisteella. Yritysten edustajilla viestittely oli kuitenkin niin verkkaista, että analysoitavaa ei juuri riittänyt.

Yritysten toimitusjohtajista ehkä aktiivisimmin twiittaa Pihlajalinnan Aarne Aktan. Pohjola Sairaalan Harri Aholla on mukavasti 1 500 seuraajaa ja Aho on myös jokseenkin aktiivinen. Terveystalon Yrjö Närhinen yrittää twiitata aika ajoin. Mehiläisen Janne-Olli Järvenpäälle on luotu tili, mutta yhtään twiittiä ei ole lähetetty. Attendon Pertti Karjalainen on twiitannut kahdesti vuonna 2013 – aiheena triathlon.

Yritysten tileillä aktiivisuus on erilaista. Terveystalo ja Mehiläinen näyttävät keskittyvät Twitterissä pääasiassa asiakaspalveluun, Pihlajalinnalle tili on keino jakaa taloustietoa ja sote-uutisia.

Mihin sote-alan tuottajaedustajien kuuluisi käyttää Twitter-tilejään? Voiko yritysten johtohenkilöiden poissaoloa selittää sillä, että heillä on muutakin tekemistä kuin kirjoitella 140 merkin iskeviä päivityksiä? Vai olisiko Twitter oikea kanava, jossa voi tuoda esiin myös sote-uudistuksen kannalta tärkeitä asioita ja nostaa näin yritysten profiilia valinnanvapauden alla? Vai riittääkö profiilin nostoon Helsingin keskustassa kulkeva raitiovaunu, joka on tapiseerattu kokonaan yrityksen väreihin?

Juha Kartano

Edellinen artikkeliInnostuneet inkkarit
Seuraava artikkeliValinnanvapaus on jo täällä!