Mobiiliteknologia kehittää yhteistyötä omaisten kanssa

 Kategoria Kaupallinen yhteistyö

Suomalaiset ovat ottaneet älypuhelimet arkeensa: vuonna 2015 jo 75 prosentilla meistä oli käytössään puhelin, johon on ladattavissa applikaatioita. Lähes kaikki eli 90 prosenttia älypuhelimen haltijoista käytti nettiä puhelimellaan. Eipä siis ihme, että mobiiliteknologia tekee tuloaan myös hoiva-ammattilaisten työvälineistöön. Moni tunteekin Vivagon terveysteknologian kehittäjinä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn seurantaan. Nyt olemme tuomassa markkinoille mobiiliversioita hoivahenkilökunnan ja omaisten käyttöön.

Uusi Vivago Vista Mobile on jo käytössä. Pyysimme Metropolia-ammattikorkeakoulua kartoittamaan opinnäytetyönä käytännön kokemuksia ja kehittämisideoita kokeilijoilta Porvoossa ja Turussa. Vivago Vista Mobilea koekäyttäneet hoiva-ammattilaiset kertoivat päässeensä helposti sinuiksi älypuhelinsovelluksen kanssa.

Koekäyttäjien kokemuksia

Älypuhelin on monella muutenkin aina mukana, joten helppokäyttöinen sovellus on tervetullut työväline. Merkittävänä parannuksena on jo tutuiksi tulleet kuluttaja-applikaatioiden ominaisuudet, jotka Vivago on tuonut nyt myös hoitotyöhön.

Omaisille kanava auki

Mobiiliratkaisu antaa kanavan nyt myös omaisille olla yhteydessä asiakkaaseen sekä häntä hoitavaan henkilökuntaan. Miksipä ei, älypuhelimet, tabletit tai ainakin tietokoneet ovat luontevassa käytössä useimmissa suomalaisissa kodeissa. Vivagolla tiesimme kokemuksesta, että hyvinvointitiedon jakaminen omaisillekin vahvistaa turvallisuudentunnetta. Automaattisena hyvinvointidatan jako ei tuota ylimääräistä vaivaa henkilökunnalle.

Uuden Vivago Vista Mobilen kehittämiseksi selvitimme myös, mikä tieto omaisesta palvelutalossa tai kotihoidon piirissä olisi tarpeellista tavallisten suomalaisten mielestä. Metropolia-ammattikorkeakoulun kyselyyn tuli runsaasti vastauksia sekä kotihoidon että palvelutaloasiakkaiden näkökulmasta.

Läheisen hyvinvointi kiinnostaa

Omaisille tärkeää on tietää läheisensä arjen sujuminen – vireys, ruokailu ja ulkoilu. Kotihoitopotilaista halutaan tietoa siitä, kuinka usein heidän luonaan on käyty ja mitä silloin on tehty. Kaikkein eniten halutaan tietoa siitä, montako kertaa omainen on hälyttänyt apua hoitohenkilökunnalta ja miten pian tarpeeseen on vastattu.
Mobiilisovelluksen toivotaan toimivan myös yhteydenpitokanavana hoivahenkilökunnan ja omaisen välillä. Läheisen vointi on omaisille kaikkein tärkeintä. Monen vastaajan mielestä olisi riittävää lähettää esimerkiksi hymiö kuvaamaan, kuinka läheinen on kunakin päivänä voinut. Useat toivoivat mobiilikanavaan viestinvaihtomahdollisuutta ja puheyhteyttä, jotkut kuvayhteyttäkin sekä hoidettavaan että hoitohenkilökuntaan.

Metropolia-ammattikorkeakoulun kyselystä kävi hyvin ilmi, että mobiilisovelluksesta on paljon apua asiakkaiden hoidossa ja yhteydenpidossa omaisten kanssa. Kiitän lämpimästi tiimimme puolesta kaikkia kyselyyn osallistuneita. Otamme palautteen ja ideat huomioon Vivago Vista Mobilen jatkokehitystyössä.

Lue lisää

Kirjoittaja on terveys- ja turva-alan teknologiaratkaisuja tarjoavan Vivago Oy:n toimitusjohtaja Maria Lavonen.

 

Pitäisikö tukea sitä, mikä vetää?
Hyvinvointipalvelut toimitilavuokrauksen yhteydessä

Hae sivustolta: