Säästöjä, tehokkuutta, älysairaaloita ja läppäreitä – huomisen hoiva itsepalveluna?

Niin paljon SOTE puhuttaa, että tuoreen kyselyn mukaan ainoastaan 9 prosenttia suomalaisista ei ole kuullut SOTEsta kertaakaan. Toisaalta hoivatarve ja sen saatavuus asuinpaikkakunnasta, tulotasosta tai verkkoyhteyksistä riippumatta on meille kaikille yhteinen asia.

Digitaalisuus ryntäsi hoivan keskiöön viimeistään siinä vaiheessa, kun etenkin kunnallisten resurssien rajallisuus, yliopistosairaaloiden merkittävä rooli erikoisosaamisen lähteenä ja kotona asumisen sekä siellä tapahtuvan hoivan tarpeet tiedostettiin yleisesti. Lisäksi kansalaisten odotukset potilaskeskeiseen toimintaan, oma tiedonhankinta ja -jakaminen verkoissa sekä aktiivinen hoivan vertailu vauhdittavat edelleen digitaalisiin ratkaisuihin siirtymistä. Tai ainakin niiden ottamista perinteisten toimintamallien vahvaksi tueksi. Resurssien rajallisuutta ei tarvitse enää kuvata, se näkyy kansalaisten, hoiva-ammattilaisten ja päättäjien arkitoimissa. Olemme tulleet pisteeseen, jossa parempi ja potilaskeskeinen huomisen hoiva on mahdollista vain kokonaisprosessien uudelleen rakentamisella.

Hoivaprosessin rakennusteknisenä ydinratkaisuna on digitaalisten ratkaisuiden legoperiaate. Toisin sanoen toisiaan täydentävien sekä toisiinsa integroitavien ratkaisuiden kokonaisuus. Digihoiva ennakoi, yksilöllistää, monitoroi, analysoi, aktivoi ja säästää. Digihoiva on perinteiseen hoivaan verrattuna paikasta riippumattomampi ja se yhdistelee potilaan tarpeen mukaan perinteisen fyysisen ja digitaalisen hoivan menetelmiä sekä toimenpiteitä. Tällä prosessimuutoksella rakennetaan tulevaisuuden sairaaloita mutta myös säästetään tässä ja nyt.

Digihoivan ja Visiba Caren menestyksen lähtökohtana ovat yksinkertaisuus, helppokäyttöisyys ja luotettavuus. Moni meistä toimii nykyään monin tavoin digitaalisessa maailmassa: teemme ostoksia ja suunnitelmia sekä viestittelemme kollegojen, ystävien ja perheenjäsenten kesken missä ikinä olemmekin. Mutta vastaanottokäyntejä omassa hoitopisteessä ei pääsääntöisesti vieläkään voi hoitaa verkossa. Älyratkaisut vapauttavat hoivan resursseja potilaslähtöiseen työhön, täsmätoimenpiteisiin ja pitkäkantoiseen huolenpitoon. Digihoivan avulla potilas voi myös itse tuottaa hoivaa täsmentävää ja dynaamisesti päivittyvää tietoa. Tällä nostetaan tehokkuutta mutta myös potilaan omaa hoiva-aktiivisuutta.

Visiban visio tulevaisuuden terveydenhuollossa perustuu yksinkertaisuuteen, helppoon saatavuuteen ja parhaan hoivan tarjoamiseen potilaalle, sekä kestäviin valintoihin. Yhdessä kumppaneidemme kanssa olemme rakentaneet digitaalisen terveydenhuollon kokonaisratkaisun tarjottavaksi terveydenhuollon haasteisiin jo tänään. Visiba Care on e-terveysalusta, jolla Suomen hoitoalan palveluntarjoajat voivat avata omia digitaalisia vastaanottojaan. Kehitämme kestäviä hoitopalveluita, joita on helppo käyttää ja jotka ovat kaikkien saatavilla.

Visiba Care sisältää erilaisia viestintää ja hallinnointia helpottavia toimintoja. Alustamme ansiosta hoitokontaktien määrä kasvaa ja tietojen kokoaminen on helpompaa. Hoitopalvelujen tarjoajat ja potilaat voivat muun muassa kohdata toisensa videopuheluiden tai tekstiviestien avulla ja jakaa tietoa älykkäiden lomakkeiden kautta. Uutta terveydenhoitoa saa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa, mutta nyt sitä saa myös nappia painamalla kännykällä, tabletilla tai tietokoneella.

Lähde mukaan matkalle kohti tulevaisuuden hoitopalveluita, tutustu meihin visibalaisiin, Visibaan ja tarjoamiimme digitaalisen etähoivan ratkaisuihin www.visibacare.com/fi.

Kirjoittaja on Visiba Caren Advisor Minna Storm, minna.storm@visibagroup.com, 040 5070 445.

Lisätietoja etähoiva- ja videovastaanottoratkaisuista Visiba Caren verkkosivuilta.