Suomessa aloittanut PatientSky mahdollistaa uudenlaisten hoitopolkujen rakentamisen

Norjalainen terveysteknologia-alan kasvuyritys PatientSky Group on tuonut Suomen markkinoille eHealth-alustan ja asiakastieto- ja etävastaanotto-ohjelmiston. Yritys on solminut kolmen vuoden sopimuksen yksityisen palveluntarjoajan kanssa Suomessa.

PatientSky Group listattiin Oslon pörssiin lokakuussa 2020 ja sen tavoitteena on laajentua globaaliksi toimijaksi. Suomessa PatientSky aloitti toimintansa viime vuonna keskellä pandemiaa.

– Saimme kuitenkin tuotannon käynnistettyä noin kuudessa kuukaudessa. Olemme tehneet aiesopimuksia myös ohjelmistoalan toimijoiden kanssa. Ne ovat kiinnostuneita kehittämään omia tuotteitaan skaalautuvalla eHealth-alustalla ja hyödyntämään alustan yhteiskäyttöisiä palveluita, sanoo Anne Räsänen, PatientSky Finlandin ja Baltian toimitusjohtaja.

Ohjelmistoja voidaan muokata asiakkaiden tarpeisiin

PatientSky:n lähtökohtana on potilas- ja asiakaskeskeinen suunnittelu. Lisäksi ohjelmistot mahdollistavat muokkauksen eli organisaatiot ja yritykset voivat rakentaa ohjelmisto-moduuleita omiin tarpeisiinsa.

PatientSky mahdollistaa sen modulaarisella ja avoimeen kliiniseen tietomalliin (OpenEHR) perustuvalla asiakasohjelmistolla (SaaS) ja skaalautuvalla, pilvipohjaisella eHealth -alustalla (PaaS). SaaS-ohjelmisto sisältää vahvasti tietosuojatun mobiilisovelluksen, joka mahdollistaa asiakkaiden ja potilaiden välisen kommunikoinnin sekä etävastaanotot 24/7.

– Uskomme, että asiakas- ja potilaslähtöisten hoitoketjujen sujuvoittamisessa sosiaali- ja terveyspalveluissa on vielä paljon tehtävää. PatientSkyn ohjelmisto- ja alustaratkaisu hyödyntää avoimia rajapintoja ja mahdollistaa uudenlaisten hoitopolkujen rakentamisen, Anne Räsänen sanoo.

eHealth-alustalla on mahdollista tehdä uusia osia myös nykyisten tietojärjestelmien kylkeen. Se mahdollistaa modulaariset toiminnallisuudet esimerkiksi asiakastiedon hallintaan, aikataulutukseen tai asiakaskokemuksen parantamiseen.

– Tarvitaan ohjelmisto-moduuleja tukemaan uusia toimintamalleja, eikä vain korjaamaan vanhojen IT-järjestelmien ongelmia. Uskomme, että meidän lisäarvomme markkinoille tulee tässä kohdassa. Koska hyödynnämme tuotekehityksessämme alan viimeisintä teknologiaa, mahdollistaa se myös nopeat tuotantosyklit uusien toiminnallisuuksien kehittämiseen. Puhutaan viikoista ja kuukausista, eikä vuosista, Räsänen sanoo.

”Kumppani nykyisille järjestelmille”

Anne Räsänen ei näe, että PatientSky olisi kilpailija nykyisille potilastietojärjestelmille, vaan voi toimia niiden kumppanina ja rinnalla.

– Lähdemme siitä, että asiakas tai potilas omistavat omat tietonsa ja tiedon pitää seurata potilasta tietoturvatussa ja -suojatussa ympäristössä. Tämä on olennaista, koska hoitoketjut katkeavat usein siinä kohdassa, kun potilas siirtyy hoitoyksiköstä tai palveluntarjoajalta toiseen, Räsänen sanoo.

PatientSky Groupissa työskentelee noin 140 henkilöä.

kuva: Shutterstock

Edellinen artikkeliTerveystalo hakee markkinajohtajuutta Fokus-erikoisyksiköillä
Seuraava artikkeliRovaseudun Hoivapalvelut rakentaa 50-paikkaisen hoivakodin Rovaniemelle