Valinnanvapauden tueksi oikeaa tietoa helposti

Ruotsin valinnanvapautta käsittelevän Kilpailu- ja kuluttajaviraston raportista nousee esiin säästötavoitteiden ohella myös se, että asiakkaat tarvitsevat palveluja vertaillakseen paljon relevanttia tietoa. Tämä tieto pitää saada esiin helposti ja nopeasti.
Suomessa Palveluvaaka on vielä kokeiluvaiheessa ja tällä hetkellä vähänkin erikoisempi haku lyö heti tyhjää. Jos palvelu saataisiin kunnolla pystyyn jo ennen vuotta 2019, kansalaiset oppisivat etsimään tietoa palveluntarjoajista.

Suomeen pitäisi rakentaa BetterDoctor-palvelun tyylinen verkkosivu, jossa palveluntarjoajat olisivat esillä tähtiluokitellusti. Palautteen antaminen vastaanottokäynnin yhteydessä pitää tehdä mahdollisimman helpoksi, jotta relevanttia palautetta saadaan mahdollisimman paljon. Yksittäisiä lääkäreitä ei tarvitse rankata (vaikka lääkärikunta siitä varmasti itse ilahtuisi), mutta palveluntuottajat pitäisi rankata. Hintatiedot ja palvelujen laatukuvaukset pitäisi olla niin selvästi näkyvillä, että niitä ymmärtää myös harjaantumaton käyttäjä. Heikoimmassa asemassa olevien palveluohjauksesta pitää myös huolehtia.

Tällaisen järjestelmän rakentamista ei voida aloittaa vuoden 2019 alussa, kun valinnanvapaus on jo täällä, vaan toivottavasti joku koodailee tätä pystyyn jo nyt.

Juha Kartano

Edellinen artikkeliKestäviä sote-säästöjä terveyttä edistämällä ja hyvällä kuntoutuksella
Seuraava artikkeliPotilas keskiöön, ei hallinto