Yrittäjän näkökulma palveluseteliin

Olen saanut olla mukana vauhdittamassa ja kehittämässä palvelusetelien käyttöönottoa vuodesta 2009 alkaen Etelä -Savossa sekä Itäisellä Uudellamaalla palveluseteliasiantuntijan roolissa. Nykyisin olen itse palveluntuottaja ja toimin Geriwell Oy:n toimitusjohtajana Mikkelissä.

Olen palveluntuottajana huomannut palvelusetelien käytössä paljon niitä samoja haasteita, joihin törmäsin aiemmin asiantuntijan roolissa. Palvelusetelien käyttö yrityksen kannalta on erittäin helppoa, veloitus on nopeaa ja rahat tulevat Smartumin järjestelmän myötä nopeasti tilille. Haasteita löytyy sen sijaan asiakkaiden ja palvelusetelipäätösten saamisessa. Olen törmännyt valitettavasti muutaman kerran siihen, ettei palvelusteliasiakkaalla ole ollut ajantasaista listaa hyväksytyistä palveluntuottajista tai joku toinen on valinnut asiakkaan puolesta palveluntuottajan kysymättä asiakkaan tai omaisen mielipidettä. Tällöinhän ei valinnanvapaus eikä palvelusetelilaki toteudu. Lisäksi on ollut haasteita saada voimassa olevia palvelusetelipäätöksiä kunnalta. Esimerkiksi edellisen päätöksen loppuessa olemme joutuneet odottamaan jopa kuukauden uutta päätöstä. Luonnollisesti olemme jatkaneet asiakkaan luona käymistä, koska emme ole voineet jättää asiakasta heitteille. Yritykselle on kuitenkin kohtuutonta odottaa päätöstä näin kauan, koska veloituksia ei ole voitu tehdä.

Hoiva-alan yrittäjänä toivoisin palvelusetelien käytön laajenevan ja olevan aito mahdollisuus asiakkaalle. Palveluseteli tuo jo valinnanvapauden asiakkaalle, mutta sen käyttö on vielä valitettavan vähäistä. Palvelusetelistä tiedetään myös hämmästyttävä vähän! Uskon palvelusetelien käytön lisäämisen vaikuttavan myös alueella työllistävästi. Yrityksenä tuotamme palvelusetelipäätöksen mukaiset palvelut asiakkaalle, mutta samalla pystymme tarjoamaan hänelle paljon enemmänkin palveluja ja tukemaan kotona asumista. Usein asiakas nimittäin ostaa meiltä lisää palveluja itsemaksavana asiakkaana, jolloin voimme tarjota kokonaisvaltaista ja kuntouttavaa apua kotiin. Uskon tämän lisäävän monen kohdalla kotona asumisen pituutta ja ennen kaikkea parantavan elämänlaatua.

Tuleva SOTE-uudistus huolettaa varmasti meitä palveluntuottajia. Itse näen sen kuitenkin mahdollisuutena, jossa toivoisin viimeistään hyödynnettävän palveluetelien hyvät kokemukset. Huoleni on kuitenkin se, että siitä saatetaan tehdä uudistuksen myötä hankala. Nyt palveluseteli toimii hyvin ja on osoitus valinnanvapauden tärkeydestä.

Kirjoittaja Heli Peltola on Mikkelin seudulle arjen tuki- ja erityispalveluita tarjoavan Geriwell Oy:n toimitusjohtaja. Hän toimi vuosina 2009 – 2015 Mikkelin seudulla sekä Porvoon ja Loviisan seudulla kuntien kehittämisyhtiöiden palveluseteliasiantuntijana.

Kirjoitus on kaupallinen yhteistyö Smartum Oy:n kanssa. Smartum Palveluseteli on yli 50 kunnassa käytössä oleva valinnanvapausratkaisu, joka tekee palveluseteleiden hallinnoinnin helpoksi ja käytön kustannustehokkaaksi. Lue lisää: palveluseteli.fi , Twitter: @PalveluseteliFi, LinkedIn: Smartum Palveluseteli.

Edellinen artikkeliMiksi hoitoalaa ei saa arvostella julkisesti?
Seuraava artikkeliMiten toiminnan raportoinnilla voi parantaa terveydenhuollon tehokkuutta?